Sep 2, 2006

show me the interest!

Fikk halvårsrapporten på mine fonder. Fra en av bankene mine.
Til dels individualisert: Dette har du og dette er risikoen med disse fondtypene osv. Denne rapporten får jeg altså 2 ganger om året - 2 ganger med kommunikasjon som er av høyinteresse for meg. Og allikevel gjør man ikke mer av det.

Så hva får jeg? 1 side statistikk. I tillegg er det en oppramsning av andre fonder som banken har i sitt sortiment (inkludert de 2 jeg allerede har). Mye info (spør meg om jeg gidder å lese det...). Men er der noen form for aktivt salg - noe som prøver å avdekke et behov som jeg har, eller ikke har tenkt over. Noen form for anbefalning om hvordan jeg bør forholde meg med tanke på akkurat mitt sparende (frevens, salg, bytte til annen fond etc)? Nei. Ikke noe mersalg i det hele tatt. Ikke i noen som helst form. Ikke ens en standard "hvis du ønsker kontakt bla bla bla , send inn denne kupongen..." Det man gjør er å henvise til nettbanken - som jeg ikke benytter meg av - hvor jeg kan kalkulere avkastning og få råd. Sikkert veldig bra - men....nå bruker jeg altså ikke nettbanken... Og det vet dere nok - så hvorfor ikke gi meg bittelite mer her og nå?

Hvorfor gjør dere ikke mer, kjære bank - når vi allikevel har dette kontaktpunktet? Jo, fordi dere ikke kjenner meg! Eller vil lære kjenne meg. (Hadde jo f eks vært enkelt å spørre om samtykke til komunikasjon via e-post - både for å kunne sende rapporten, OG få meg inn på nettbanken. Bare et forslag.)

Hvorfor ikke benytte anledningen til å bygge/styrke relasjonen med meg. Jeg, i likhet med de aller fleste kunder, skjønner at man aldri blir kompis med banken sin. Det vil vi jo heller ikke, men vi vil være viktige - dere har jo fått lov å forvalte våre penger. Det burde gjøre dere og de andre bankene ydmyke. Vi skjønner at dette er en forettningsrelasjon - hvor jeg kjøper og dere selger et produkt eller en tjeneste. Og det er OK - så lenge vi begge er fornøyde.

Men er jeg fornøyd?

Jeg får det jeg skal få (tror jeg) - men definitivt ikke mer enn forventet. Og jeg får definitivt ikke noe som i det hele tatt prøver å ta relasjonen til second base. Dvs noe som differensierer denne relasjonen med den som andre banker kan tilby (da alle produkter er til forveksling like kreves det noe mer for å vinne markedsandeler). Kanskje tror banken min at de vet hvor de har meg, at de ikke trenger å yte noe ekstra for å beholde meg - for å sikre at jeg ikke bytter. At jeg er fornøyd så lenge de ikke hører fra meg. At jeg er lojal....!? (basert på: lojalitet = ikke churn). Think again. Jeg er kunden, makten er min. Og når jeg vel tar pengene mine og går - da er det definitivt alt for seint å prøve å få meg til å bli. Det er ikke når jeg har sagt opp dere vinner mitt hjerte. Prøv å like meg mens jeg fortsatt er hos dere.

Når jeg allikevel holder på; kan dere holde opp med å sende meg oppfordringer til å "kjøpe" et MasterCard. Har allerede et Visa hos dere. OG - har faktisk også allerede et MasterCard hos dere i en eller annen pakkeløsning jeg måtte ha for å få lavere lån (yeah, snakk om negative strukturelle bindninger, men det er en annen historie). Dette MasterCard har jeg for lengst klippet og kastet. Bruker det ikke. Kommer ikke å bruke det.

Jepp - det er enkelt å kritisere. Så hva er min løsning?

Vis litt interesse. Ikke ta meg for gitt. Aldri ta meg for gitt.
Hvordan man gjør det...?

Følg med...

No comments: