Sep 19, 2006

apg 20:35

Jesper, 6, fikk en DM fra den norske kirke:

"Kjære 1.-klassinger...
....I årene fremover vil du oppleve mange spennende ting i forbindelse med din skolegang, blant annet det å lære å lese.
Jar menighet ønsker å være med på å feire starten av en lang og spennende skolegang med å dele ut en bok til 1.-klassinger i Jar menighet, en bok som elever og foreldre kan lese sammen.
Boken deles ut i familiegudstjenesten i Jar kirke 24. september kl 11.00.
I gudstjenesten vil også Bærmuda Mini, musikk og danse teater delta.
Boken som deles ut , heter "Sutrepaven og den digre hvalen".
Invitasjonen sendes ut til alle som ved dåp er blitt med i vårt medlemsregister, eller er tilhørende ved at mor eller far er medlemmer av Den norske kirke. Boken deles kun ut i gudstjenesten, det blir ikke anledning til å få boken ved henvendelse til kontoret."

Altså, klassisk pull: Vi har et kundeforhold (medlemskap) og vi ønsker å øke besøksfrevensen + "mersalget". Vi sender derfor ut en DM hvor vi har definert ditt behov, med en responsgave. Vi bruker 1 responskanal – kom til "butikken" (ikke web, kupong, sms etc). Målsetningen er ikke kvantitet, men kvalitet. De som responderer skal virkelig gjøre en innsats.

Så hva skjer? Kommer der noen nye, eller frelser man de troende på nytt?
(Jesper kan jo ikke lese DM'en selv – enda – så det blir opp til mor og far. Skulle kanskje gitt oss voksne en gulerot også? Gjerne Playstation. Kirkevin?)
Og hva med etterlatt inntrykk? "...det blir ikke anledning til å...." Uff.. hva skjedde med "la barna komme..."?
Kanskje kirken trenger en pull-strategi?
Ring Rapp.

(Og hva er dette med sutrepave? Tidens trend: mobb en pave.)

2 comments:

Gisle Bakkalia said...

Hva har Tom Nordlie - den digre hvalen! - med Jar Kirke å gjøre?

Skåning in Norway said...

sutrepave = rekdal