May 24, 2007

my mood 10.13 am

Nu har jag lekt idéastronaut i 2 dagar. Efter 2 nya dagar om 2 veckor är jag färdigutbildad.
Då ska jag starta "Idékosmonauterna". Och göra allt mycket mer radikalt. Stjäla det som ska stjälas och lägga till det som måste läggas till.
Huvudtesen är att alla idéer minst ska kunna leva i 5 år. Annars är det en dålig idé. Bye bye one-shot. Hello 5-årsplan!
Ska jobba vidare med detta...

Such Great Heights: The Postal Service

"They will see us waving from such great heights,
'come down now,' they'll say
But everything looks perfect from far away,
'come down now,' but we'll stay..."

3 comments:

Anonymous said...

Bra grep!

MG said...

Råkade trilla över begreppet
idéastronaut , verkar finnas en utbildning i Norge på detta!
Är det den du har gått?
Jag är själv "Skåning"
Berätta lite om dina erfarenheter av detta.

Mvh. Marcel

mamo@ektv.nu

Skåning in Norway said...

Läs mer här:
http://www.idelaboratorium.no/kurs2.php?subaction=showfull&id=1191349794&archive=&start_from=&ucat=2,6&

Jag jobbar med reklam. Eftersom min vardag består av att “deliver creative solutions to business issues” är det viktigt att undersöka de verktyg och modeller som existerar. Därför var vi 2 st från byrån som tog den här kursen – för att se om det kan hjälpa oss med att hjälpa våra kunder.

Totalintrycket är bra – och jag tror framför allt att det är både en nyttig och nödvändig utbildning/kurs för traditonelt icke-kreative branscher (jag tog den bla tillsammans med folk fårn skolor, sjukhus och kommun). För mig som jobbar med reklam är idéutveckling något vi lever av och jobbar med varje dag. Vi har våra metoder och vet oftast hur vi ska jobba för att komma dit vi vill. Det handlar om att ha nödvändig erfarenhet och att lita på intuitionen. Før de som inte är lika vana, kan det dock vara viktigt att sätta ting i system. Detta gäller också många av våra kunder – och de vill ibland vara med i den spännande (hmmm...) idé-prosessen – och då kan idéastronaut-metoden fungera väldigt bra som struktur och processdrivare (t ex som en workshop). Det är helt enkelt ett bra sett med regler – som hjälper också den mest byråkratiske nej-människan till att se nya möjligheter.