May 29, 2007

footballer of the day

Charlie George:
Ett namn, ett ansikte från samlarkort på 70-talet, som jag faktiskt tror att jag aldrig såg spela. En man, en myt. Arrogant, bråkmakare och så spelade han på Derby County (som var mitt första favoritlag eftersom jag fick en plansch med laget av Christer som gick i min klass, och jag blev djupt fascinerad av baggen i vapenskölden). Innan dess var han Arsenal-spelare och avgjorde en FA-cup final med ett spektakulärt mål (som jag nu äntligen har sett på youtube; "George has done it!").

Vem heter egentligen Charlie George (inte ens hans själv, men det glömmer vi nu...) - ett utomordentligt Buster-namn; hårtskjutande, flyktigt, artistiskt och fullständigt, fullständigt underbart.
Och en perfekt personlighet; bråkmakare med hjärta (hoppas och tror jag).
























Senare spelade han bla i Hong Kong och i USA. En landskamp hann han med. Idag guidar han i nya Emirates Stadium och tar betalt för intervjuer. Seriefigur i levande livet.

Charlie idag.








Kommer osökt att tänka på svenske Benny Wendt - också ett namn som flög runt i pojkrummet, men som jag inte heller tror att jag någonsin såg sparka en boll (även om han var med i VM 78, men då handlade allt om Bosse, Ronnie och Sjöberg), och som också var inom Hong Kong (eller var det Japan?). Benny Wendt. Härligt namn. Benny Guldfot. Men bara med som bubblare. Benny på bänken. (Undrar om Oscar Wendt på FCK är en släkting. Son?)