May 31, 2007

footballer of the day

Kände att jag måste komplettera anfallet. Någon som kan passa på (till?) Charlie. Är just nu lite svag för Lilleströms kandadensare, Oliver Occean. men det är mest namnet. Tippeliga-tåfjuttar hör inte hemma på mitt lag. Inte heller egoisten från Pampas, Mario Kempes platsar, men det faller bara på namnet. Så då återstår 3 man på min lista (idag...imorgon dyker det säkert upp flera).

På bänken 1:
Ian Rush
Flaggstång med mustasch. Dödlig i straffområdet. Hur många mål har den mannen egentligen gjort från mer än 3 meter? Självklart fiasko när han gästspelade i Italien. Men kung av Anfield. Klassisk Rush: Någonstans mitt på banan, på motståndarnas banhalva, i farligt när-offside-läge. Med armarna böjda bakåt och händerna på midjan. Gamliknande kroppshållning. Väntande, till synes apatiskt, för att så explodera.

Byter med Charlie efter 60 minuter.

På bänken 2:
Kevin Keegan
Mycket Liverpool plötsligt. Kanske Keegan kunde komplettera Charlie bäst, men jag satsar på rå kraft (se under). Anyway, krullhårige Kevin (mighty mouse) var inte lång, men en storartad spelare både i England och på kontinenten. Tyvärr fick han inte med sig mycket av internationella mästerskap eftersom han antingen var skadad, eller på grund av att England inte kvalificerade sig.
Allittererande namn är alltid en fördel, samt att han verkar vara en kul typ - både på och utanför banan. Kan nog också användas som offensiv mittfältare.

I startelvan:
Horst Hrubesch
Den tyske bulldozern. Ser detta ut som en fotbollsspelare? Eller är det dörrvakten utanför bierstuben i Heidelberg? Bäva månde lyxlirare som Nesta och Maldini.
Jag har två starka minnen av Hrubesch, bägge två från fantastiska Spanien-VM 1982. Det ena är från skandalmatchen mot Österrike där Horst nätar redan efter ca 10 minuter, och den svenske kommentatorn (Oldsberg?) klämmer ur sig att "Ja, detta kan bli riktigt, riktigt spännande..,", och så händer det absolut INGENTING resten av matchen. INGENTING! Allt spel föregår 10-15 meter från mittlinjen i 80 minuter, medan publiken skanderar "Algeria, Algeria". 1-0 till Västtyskland var ju allt man behövde för att både tyskar och österrikare skulle gå vidare på bekostnad av Algeriet. Etiskt? Smart? Välj själv... Vee veer just folloving orderz.
Det andra minnet är av jätten Hrubesh som stiger fram, drar upp byxorna till bröstvårtorna och klämmer in den avgjörande straffen mot Frankrike i semifinalen. Gud vad jag hatade Hrubesch och älskade les bleus...
Helt klart en man för mitt lag.

No comments: