Nov 8, 2006

engagemang

Var hamnade MFF till slut? 6, 7, 8? Ärligt talat - jag vet inte. Jag vet mer om vem som åker ur Adeccoligan (för ett namn...) än om plaseringarna i Allsvenskan. Elfsborg vinner före AIK, men sen...? Mycket beror väl på att jag mest får med mig norska nyheter och att jag nu snart har bott här i 9 år, men sådant borde ju egentligen inte betyda något. Äkta, genuint intresse och lojalitet försvinner inte när man flyttar. Och handlar inte om statistik.
Det handlar om hjärta.

Det fanns en tid när man inte kunde snacka med mig efter att MFF hade förlorat en match. Men det är länge sedan. Länge, länge, länge. Nu är det andra saker som tar upp tiden, som tvingar fram engagemang och lojalitet. Falsk eller sann? Återstår att se.

Arne Hegerfors sa en gång att det han saknade mest som reporter och journalist var just det där engagemanget - det att bli glad, gråta, bli arg när favoritlaget spelar. För honom gick det inte, han skulle ju vara neutral. För mig går det inte heller, jag brinner inte längre.

No comments: