Nov 14, 2006

disc o'da day

Artist: Curtis Mayfield
CD: Mojo presents: Experienced!
Spår 11: Freddie's Dead

Samlingsskiva idag. Följde med Mojo och handlar om artister som har blivit inpsirereade av Jimi Hendrix. Och mitt bland all fuzz och funk, velvet moons, Bootsy och 10-minuters solon dyker Curtis upp. Missed you!

Freddie's Dead var med i en av de där blaxploitationfilmerna på 70-talet (kommer inte ihåg vilken), men för mig är det en av de odödliga låtarna som var med på en samlingskassett jag fick en jul i mitten av 70-talet. På samma kassett fanns också Crocodile Rock, Do you remember Marilyn, Rock the boat, The night Chicago died, Shangalang och så vidare. Låtar som för alltid är en del av mig. Är mig.

"Now Freddie's dead
That's what I said

Everybody's misused him
Ripped him up and abused him
Another junkie plan
Pushin' dope for the man"

No comments: