Nov 15, 2006

berlin break

Mer om Berlin around the corner. Men först something completely different:

Jag är kanske trög? Ja det är jag nog.

Har en stund sett att det stått om något som heter RSS. Har fattat så pass att det har med internet och en-till-en att göra. Men så har jag inte tatt mig tid till att gå på djupet.

Men nu har jag snubblat rakt in i det. En gammal kollega till mig i Danmark har en utmärkt blogg som handlar om DM, relationer osv. Och här har han bl a en kort presentation av RSS.

Så nu vet jag mer. Och i och med att jag nu har kryssat för att jag vill få besked så fort det dyker upp något nytt på hans blogg så är jag på sätt och vis själv en RSS-användare.

Kort sagt handlar RSS om att du får de nyheter, erbjudanden etc som du vill ha – direkt till deg, istället för att du ska leta efter dom eller abonnera på nyhetsbrev där bara 10% är intressant. Se efter RSS-symbolen (bild) på en sida och be om en RSS-feed.

Så vad betyder detta för oss som jobbar med kommunikation frågar man sig i Danmark? Jag också.

Ärligt talat – vet inte. Men att det öppnar möjligheter er uppenbart. Att en-till-en säljer bättre än generell en-till-alla är ju inte precis en nyhet. Men då har vi som regel också kontroll på kunden/köparen. Vi ser henne/vet var hon bor/hur många barn hon har/vet vad hon har köpt tidigare osv.

Men hur får vi veta mer om de som lägger in en RSS-feed? Hur bygger vi en relation med dessa? Är det möjligt? Måste vi? Eller är det så att kunden nu sitter med all makt – ….du måste ha något jag vill ha och jag kan få det från många andra samtidigt, och jag köper bara om och när jag vill och jag berättar inte mer om mig själv än jag vill. Jag kan vara precis så anonym som min e-psotadress tillåter.

Spännande.

No comments: