Oct 29, 2006

favoritmåndag

Vilken är din favoritmusik, favoritgrupp/artist och din favoritskiva?

Frågan dyker upp med jämna mellanrum. Alltid lika kul att svara. Alltid lika svårt. Och alltid är det dagsformen om avgör. För två år sedan låg säkert Curtis M på min topplista. Inte idag. I fredags låg T-Rex på den. Inte i dag. Ibland ligger No surprises med Radiohead etta på låtlistan. Ibland tycker jag Abbey Road är den absolut bästa platta som gjorts. Eller så är det Rubber Soul. King of America är utan tvivel den jag har starkast minnen till. Men bäst?

Och så är det de riktiga favoriterna. De som alltid kommer tillbaka.

De som förändrar. Och bevarar.
Harmoni. En kick. Världsmästare. Stark. Jag. Bara jag. Skrattar, gråter. Njuter. Älskar. Drömmer. De som dyker upp när jag kör genom Staffanstorp, finner ett gammalt vykort från Australien, sitter hos frisören, åker tåg om natten, tar bussen till stan, just ska somna. Eller plötsligt bara kommer i lurarna i podden - oj... wow... och får mig att stanna upp, höja blicken och sakta ned. Jag ler nog inte. Men jag minns. Alltid.

I morgon blir det 5 gengångare på min topp 5 -låtlista.
Can't hardly wait.

No comments: