Oct 13, 2006

den tiden på året

Är det lån-säsong?

Har fått 3 brev från 3 olika låninstitut som mer än gärna vil ge mig möjligheten att låna massor av pengar. Källor är DM-huset och nu sist Sandberg.

Undrar vilka kriterier de köper adresser på. Bara demografi? Eller har de tillgång på andra uppgifter om mig? Något som kan få institutet till å göra en skrivbordshypotes om att Jens nog behöver låna...? Helt fel! Har de lån jag behöver. Eller baseras det inte på mitt behov, men av insitutets behiv av kunder som KAN betala? Bra för mig eller institutet? Fokus på kunden...? Tror inte det nej.

Men att jag får 3 brev på 3 veckor kan ju inte vara en slump. Varför just nu? Hmmm... det ska jag fundera på.

I går fick jag ett brev från Santander Consumer Bank. Ett märkligt brev.

"Du må ikke spare i årevis, derfor er du nå velkommen til å söke om lån på inntil 250 000 kroner - uten sikkerhet. Santander er verdens 9. største bank, og her hjemme kjenner du oss sikkert best fra produktene til ELCON og Gebyrfri Visa. Du er med andre ord i trygge hender."

Heh...?! Vad är detta för trams. Är detta verkligen den bästa argumenterna man har? "Du må ikke spare i årevis, derfor er du nå velkommen..:" Nähä, säger du det. Hänger det överhuvudtaget ihop? Vad har det ena med det andra att göra? .."derfor er du nå velkommen..:"????????????
Och vad är ELCON och Gebyrfri Visa? Känner inte till. Ska det få mig till att vilja låna? Tror inte det nej.

"Vil du bli kunde hos oss, må vi vite litt om deg først...." Så det är alltså jag som ska vara tacksam för att jag får bli kunde, och inte tvärtom. Ja, jag tackar och bugar ödmjukast. Trams. Varför skriver ni då till mig? För att jag ska känna mig hedrad och utvald. Löjligt. Suck.

"PS. Ikke alle kan få lån hos oss. Du må være fylt 25, ha inntekt på minst 140 000 og aldri hatt noen inkassosaker." Så det vet ni alltså inte när ni var så snälla att inkludera mig i målgruppen för detta fantastiska erbjudande? Känner mig bara sååååå otroligt välkommen.

Altså: Inte relevant, inte trevligt, inte på mina premisser. Går det att göra fler fel? Helt klart i MMM-invitasjonsklasse!

No comments: