Feb 8, 2007

a society of besserwissers

Var på seminar idag; "Tallenes tale". Om reklam och effekt.
Mycket matnyttigt. Inte bara viktig att man gör det, men framför allt varför och hur (och här är det många profeter, kanske för många).

Har själv gått runt och tänkt att vi som jobbar med DM och andra direktkanaler är så otroligt medvtena om att allt ska ha en mätbar effekt. Men oftast handlar det då om konkret respons/försäljning etc. Inte om varför/varför inte. Det ska det bli ändring på.

Siste förläsaren, Will Collin från Naked i UK, snackade om mykcet intresant. Bl a att undersökningar visar att man får ett mer riktigt(och trovärdigt) resultat genom att fråga dig vad du tror att andra skulle göra/välja, i stället för att fråga dig vad du skulle göra/välja. Det är alltså enklare att närma sig sanningen (och faktiskt berätta den) om man projicerar den på andra, istället för att komma farligt nära en situation där det enklaste och mest behagliga är att vara politiskt korrekt eller hålla tillbaka på det du faktiskt menar - bara eftersom det är dumt och obehagligt att lämna ut sig som man faktiskt är. Då är det enklare att komma runt problemet genom att säga något i stil med klassiska..."en jag känner, ja en nära vän till mig, har ett problem.....".

Det är lättare att gömma sig. Det lär vi oss redan från starten...."Det var inte jag - det var han som sa/gjorde det..."

Interesting... (med tanke på allt från nationella opinionsmätningar till små pretester av en DM med ett säljande budskap).

No comments: