Sep 10, 2007

by the way

Ett citat från Dialogkonferansen 2006:

"We wanted to point out their lack of knowledge, in order to make them want a dialogue."

En smart strategi (för mer än bara kommunikation och försäljning), som handlar om att göra någon medveten om möjligheter man kanske inte själv kände till - utan att det verkar skrämmande eller påtvingat. Det handlar om att aldrig få intrycket av att mista kontrollen, men att själv kunna finna den bästa lösningen.

Förutsätter GIVETVIS att man som säljare (eller vad man nu är...kanske politiker?) är intresserad av motparten. Dvs att man lär känna dennes behov, vardag, önskemål, drömmar osv innan man berättar vad motparten bör köpa, göra, säga. Och hur gör man då detta? Genom att gissa vad motparten behöver, förutsätta att det man själv har att komma med alltid är superintressant, utgå från att man själv alltid vet bäst och har svaret på allt, eller genom att prata med varandra (dialog) - fråga, lyssna, berätta...? (Detta är ett bra exempel på en retorisk fråga. Retorisk retorik.)

En sådan strategi stärker självkänslan och skapar vänskap och lojalitet. Men det kräver tid - att vi tänker långsiktigt och inte faller för lockelsen att hämta hem en snabb vinst, antingen den är ekonomisk eller politisk, där och då – utan en genomtänkt tanke om morgondagen.


"Väl formar den starke med svärdet sin värld,
Väl flyga som örnar hans rykten;
Men någon gång brytes det vandrande svärd
Och örnarna fällas i flykten.
Vad våldet må skapa är vanskligt och kort,
Det dör som en stormvind i öknen bort."

/Inledningen till Esaias Tegnérs dikt ”Det eviga”/

No comments: