Jan 9, 2007

the customer is always right (...yeah right)

Kiwi har en "kvalitetgaranti på frukt og grønnsaker". "Dobbelt pris tilbake om du ikke er fornøyd"

På kiwi.no kan man läsa följande:

"Frukt og grønnsaker er vår aller viktigste varegruppe og målet er å være best av lavpriskjedene på dette området. Derfor har vi utviklet vår egen kvalitetsgaranti som sørger for at du får dobbelt pris tilbake om du kjøper frukt og grønnsaker du ikke er fornøyd med. Nøl ikke med å si i fra. Se på det som finnerlønn."

Min sambo var på Kiwi (Stabæk) i helgen. Framför sig i kassakön hade hon ett par som hade fyllt vagnen med dåliga grönsaker. Då skedde följande:

Man tillkallade den person i butiken (bara 1 utvald) som hade ansvar för att dela ut "finnerlønn". Han kom och började kristiskt sortera och bedöma den frukt och de grönsaker paret hade plockat med sig. Det var tydligt att det var mycket som var dåligt. Bl a hade de tagit med sig ingefärrot som hade börjat mögla. (Detta vet jag av egen efarenhet sker 2 gånger av 3 i just denna butiken - vi köper en del ingefära till att ha i te'en, och nästan alltid måste vi skära bort stora delar - jag har aldrig klagat eftersom det generella bemötandet i butiken är DÅLIGT. Sur personal osv, och jag orkar inte framstå som en sniken person som bara klagar för att få pengar.) Men mannen med ansvar i butiken diskvalfiserade det ena ruttna äpplet efter det andra. Hans åsikt var viktigare än kundens uppfattning.

De var också tvungna till att först betala för de dåliga varorna innan de kunde få pengarna tillbaka.

Anyway: Poänget med en sådan garanti som Kiwi har, är väl inte att man ska ifrågasätta kunderna, utan tvärtom var lydhörd. Hellre släppa genom den eller de få som "fuskar". Men inte alltid ha ett negativt startmodus. Poänget är ju inte att kunderna ska känna sig idiotförklarade och tvingas se på hur kön bakom de blir längre och längre (och känna medkundernas frustration växa), medan personalen kritiskt och nitiskt undersöker de ruttna äpplen och päron de funnit.

Vad är vitsen med en garantiordning som inte efterlevs? Som inte har ett reellt värde? Detta är bara ett exempel på hur goda idéer och initiativ som utvecklats centralt inte betyder något som helst när man inte kan eller vill implementera det lokalt. Och när jag skriver implementerar menar jag inte på en skylt vid ingången – men i personalens hållning och hur man faktiskt och praktiskt genomför det; genom att vara kundens vän, inte fiende.

Tror nog aldrig jag kommer till att försöka få pengar för mina gröna och luddiga ingefärrötter. No way. För att travestera Monty Python:

Didn't you come here for an abuse...?
No, I came to shop.
Oh, that's further down the road, look for RIMI.

No comments: