Jul 27, 2006

brev från fredrik

Fick ett brev från Sverige, med poststämpel Swiss Post, Basel. Från Fredrik Reinfeldt, ledare för Moderaterna i Sverige. Han skriver till mig att "Din röst kan avgöra valet". Och så får jag veta att "svenskarna är i dag ett folk i världen". Och inte minst "är vi svenskar kända för att våga pröva våra vingar i de mest skilda länder och kulturer." Och så blir det en märklig och tydligt konstruerad radioövergång till att svenskar trots allt är svenskar innerst inne och mest av allt bryr oss om vad som sker i hemlandet. Och så följer valfläsk sammanfattat på 7 rader. Nya (Blair anyone?) Moderaterna, för så kallar man sig numera, är självklart den rätta och enda vägen till ett Sverige som "vi alla kan känna stolthet över. Oavsett var i världen vi befinner oss."
I tillägg till brev och en röstsedel ligger det också med en instruktion för hur man röstar från utlandet. Och enklast (i alla fall det som står nämnt först) är att poströsta. (Att gå till ambassaden/konsulatet kommer lite längre ned.) Och då är det ju inte så dumt att få en röstsedel(för Moderaterna) med posten/i handen - det du behöver när du behöver det.
Vad lär jag mig av detta:
1) Det är valår i år. Tack för påminnelsen.
2) Någon i Moderaterna har kommit på att det är enkla röster att hämta genom att sända en DM med valsedel till (alla?) utlandssvenskar.
3) Att massutskick bir biligare från Schweiz.
4) Att det är lätt att känna sig/bli manipulerad.
Frågan är dock - vilket Sverige känner jag, som inte bor i landet, mest stolthet över? Ett Sverige som vinner VM och OS i ishockey, ett Sverige där alla har råd till två mål mat om dagen, ett Sverige som sätter sig och sitt först och omvärlden i andra hand (så länge det inte handlar om röstfiske), ett Sverige som tror att man på egen hand kan rädda världen... osv... osv...
I mitt fall vet jag redan hur jag ska göra - sedan länge har jag kommit fram till den befriande enkla lösningen att tillfredsställa både hjärta och hjärna, vi-känsla och ego; rösta ideologiskt/med hjärtat i parlamentsval (Sverige) och egoistiskt i kommunalval (Norge). Så länge jag har den möjligheten forblir jag världens mest nöjde och stolte utlandssvensk.
Eller är det bara egoistiskt?

No comments: