Jun 11, 2008

dagen efter 2

Simon Bank, Aftonbladet:

"Jag är inte den som är den. Fotboll går ut på att vinna, jag älskade Drillo-Norge och jag njöt av att följa Grekland 2004.
Men det här var inte negativ fotboll, det var kriminell antifotboll. Det var fula efterslängar, usla uppspel, döda fötter, och allt i ett tempo som fick Västtyskland–Österrike 1982 att framstå som intensiv fotbollsporr.
Jag vet inte, men att bli utvisslad av en SVENSK publik för att man spelar negativ fotboll, det måste vara en grisfotbollens heliga graal. Vi uppfann ju skiten. Grekland var så dåligt att vi nog ska ta det lite försiktigt med de allra mest heliumpumpade profetiorna."

Intensiv fotbollsporr liksom. Jag kommer ihåg matchen. Hur Hrubesch prickade in 1-0 efter ca 8 minuter. Hur Ingvcar Oldsberg mässade hur "denna matchen har fått en synnerligen intressant start". Hur lagen placerade sig på var sin banhalva och övade sig på träningspassingar. Hur publiken taktast skanderade Algeria, Algeria, Algeria. Hur bådentyskar och österrikare gick vidare till nästa runda.

I går var Grekland både Vättyskland och Österrike på en gång.
Henke var alltid spelbar och fördelade bollar både när han skulle och inte skulle.
Och Zlatan var Zlatan. Zank god!

3 comments:

Gisle Bakkalia said...

Bare så synd at Zlatan kun vil forbli helt i Sverige. Han mangler alt det som skal til for å slå an hos resten; utseende, sjarm, sexapeal, alt det som f.eks. Ronaldo har og som treffer også de som ikke er interessert i fotball. Men for all del, kos dere med Zlatan dere.

Skåning in Norway said...

zlatan är zlatan - kommer långt med det

Gisle Bakkalia said...

Enig!