Feb 14, 2008

the coca cola company undercover copy conspiracy

Något av det absolut första jag gjorde (första veckan faktiskt) när jag började jobba med reklam var att "mena" något om en av de många Pepsi-butikkampanjer som byrån höll på med. Temat var vinter; iskall-dricka-för-svettiga-alpinister-ish.
Det var ganska enkelt att ha en åsikt om just den kampanjen.
Efter många vakna nätter hade copyn nämligen landat på den säljande rubriken "Pist off med Pepsi".

Jepp, detta var självklart i Danmark. Inte mye off piste på Himmelsbjerget (nej det är inte Danmarks högsta topp, men den mest kända) liksom. Jag påpekade det olämpliga ordvalet och bytte plats på "Pist" (+ la till "e") og "off"; "Off piste med Pepsi". Jag hade både fått ett gott skratt och räddat dagen.

Trodde jag. Ung och naiv som jag var. Anyway; i förra veckan, 15 år efter "pist off med Pepsi", dök denna upp på trikken:


(By the way; Var är SMS-responsen här? Vad med alla mobila människor som reser med trikken, och som alltid har mobilen med sig. Borde inte vi kunna svara via SMS?...anyone...hallåååå????)

Plötsligt slog det mig – som en blixt från klar himmel – att den danske copyn hela tiden mycket väl visste vad hon höll på med. Allt var noga planlagt. Copyn jobbade helt enkelt undercover. Detta var en del av en gigantisk global anti-Pepsi-kampanj - som fortfarande lever...och styrs av, ja, guess who.

The Coca Cola Company UnderCover Copy Conspiracy:
"Pist" var en medveten felskrivning av "Piste", för att likna mer på "Pissed", och ordets placering före "Off" var ett medvetet val - som kunde skämtas bort genom att skylla på dåliga danska kunskaper om alpin vokabulär. Copyn jobbade helt enkelt för The Coca Cola Company och målet var att svartmåla Pepsi. Och hade det inte varit för att jag påpekade ordvalet så hade väl Coca Cola haft 100 % av cola-marknaden i Danmark idag.
Kan man tänka sig.

PS. Jag vet också vem som tog livet av Palme och JFK, samt var Elvis bor

No comments: