Såg en debatt på NRK igår om den nya boken som heter "Märthas engler". Bla bla bla. Är man kunglig så måste man tåla. Bla bla bla. Men detta handlar om tryckfrihet. Bla bla bla. Nej det handlar om att äga sitt eget namn och ansikte - sitt eget varumärke. Osv. Med Pål Bang Hansen uppflugen på en barstol som en annan Yoda. Stor underhållning - sjävklart med chefdebattören Hegnar och diverse advokater Staff och Schjødt som krydda.
En intressant sak dök upp, som man aldrig blev eniga om, och det är relationen produkt - reklam. Dvs är själva produket, i detta fallet boken MED omslag, bara en bok (produkt), eller är det (altså omslaget) reklam? Att boken är produkt var nog alla eniga om, men vad med det där avtagbara omslaget. Är det en del av boken, eller bara marknadsföring? Det är tydligen väldigt viktigt med tanke på denna saken, men kan ju också vara en intressant teoretisk diskusjon rent generellt. Om nu någon bryr sig.
Något för sena kvällar med massor av vin.
Är jag en produkt/vara, medan kläderna jag har på mig är reklam för mig - och inte en del av den jag är?
Hmm. Kommentarer?
No comments:
Post a Comment