Aug 9, 2007

i podden i dag

Manhood 4:24 Dexy's Midnight Runners The Best Of Dexys Midnight Runners Rock

"Vi er i "den lange halen"s tid" står det på sidan 4 i Aftenpostens kulturdel. Handlar om att det på webben säljs mer nischprodukter än massproducerade "one size fits all".
En nischkultur är under stark utveckling där JAG är viktigare än vi. Det som passar min granne passar inte nödvändigtvis mig.
Egentligen känns det som om lokalbutikerna på hörnan är tillbaka. Butiker som inte är en del av en gigantisk kedja, men sin helt egen med eget sortiment som du inte finner någon annanstans i samma stad, landsdel eller land.
Små sortiment för särskilt intresserade.
Men hur ska man tjäna pengar på detta frågar man sig då? Satsa på många nischer i olika butiker utan att man kan spåra det tillbaka till en ägare? Och hur förblir man intressant för nischmålgruppen utan att ödelägga ryktet (och bli "mainstream"/för alla)? Inte sälja för mycket men bara "tillräckligt"??? Står vi inför idealisternas tidsålder?

No comments: